Guide: Dynamisk webshop med Magento attributter

Dette er endnu en guide i rækken til hvordan, at du optimerer din Magento webshop og skaber en platform, som kan lige lidt mere end alle de andre, som blot følger strømmen. Mine tidligere guides har fortsat et kontinuerligt højt læsertal og jeg får løbende god feedback på disse indlæg. Heriblandt mange gode spørgsmål på e-mail, som jeg selvfølgelig glædeligt besvarer. Så har du spørgsmål til dette indlæg eller måske til et af de tidligere – så må du endelig skrive en kommentar! 🙂

Har du allerede godt styr på hvad Magento attributter er? Så scroll direkte til selve guiden og spring det første kapitel over. Ellers får du nedenfor en kort introduktion.

Hvad er Magento attributter?

Magento attributter er kort sagt en funktionalitet, som gør det muligt for shopejeren, at tildele unikke egenskaber ved hvert produkt i ens katalog. Anvender og tildeler man stringent attributter til alle ens produkter, vil det være muligt, at skabe en dynamisk Magento webshop, som kan blive den ultimative salgsmaskine. Med attributter kan man beskrive et produkts unikke egenskaber, såsom farve, størrelse, bredde, højde osv. Disse egenskaber kan derfor ses, som værende den ’komplette beskrivelse’ af dine produkter.

Attributter kan anvendes til, at fremhæve og beskrive de unikke egenskaber, som et givent produkt besidder.

Hvad kan Magento attributter bruges til?

Magento attributter kan selvfølgelig anvendes til mere end blot, at vise og fremhæve individuelle og unikke egenskaber ved et givent produkt. Attributter kan anvendes til alverdens ting og du får med disse et hav af optimeringsmuligheder. Du kan bl.a. anvende Magento attributter til, at skabe en bedre sortering af produkter i dit produktkatalog, muliggøre produktfiltre på frontend, automatisk sortere produkter ud i dine kategorier, give bedre information om et givent produkt, skabe en bedre navigation og derfor også brugeroplevelse for den besøgende og meget, meget mere…

Når du kommer rigtigt i gang med brugen af attributter i din Magento webshop, vil du nok hurtigt opleve, at det kun er fantasien der sætter grænser for dine optimerigsmuligheder.

Læs også: Sådan øgede jeg salget på ugedage med mindre salg

Guide: Skab en dynamisk webshop med Magento attributter

Har du læst ovenstående forklaring af hvad Magento attributter dækker over eller ved du i forvejen hvad det handler om – kombineret med overskriften for denne Magento guide; så burde det sætte tankerne i gang hos dig…

JA! Du kan skabe det perfekte produktkatalog i din Magento webshop! Forudsat, at du gerne allerede i dag, kommer i gang med, at anvende Magento attributter. Få tildelt de rigtige egenskaber vha. attributter på dine produkter og herigennem skaber du en intelligent platform, som praktisk talt ’ved alt’ om dine produkter. Ikke blot nogle af dine produkter, men for ALLE dine produkter.

Ta’ et kig på en tilfældig produktside på HEYPONY.com. Hvor gætter du på, at jeg har anvendt Magento attributter? Behøver jeg at afsløre allerede nu, at du nok vil blive overrasket og ikke finder dem alle? Jeg vender retur til denne…

Skab en Magento webshop, som ved alt om dine produkter

I det, at du opretter dit første produkt i din Magento webshop, er du faktisk allerede i gang med brugen af Magento attributter. Produktets varenummer, navn, pris, beskrivelse osv. er alle attributter. Det er standard attributter, men det er trods alt felter, som beskriver dit produkt og fortæller din platform nogle unikke egenskaber ved det givne produkt.

Sørger du for, konsekvent, at tildele alle dine produkter de ’rigtige’ og ikke mindst relevante egenskaber vha. Magento attributter, vil du få skabt en platform, som kan være dynamisk på et utal af måder.

Eksempler på nyttige Magento attributter

Forestil dig, at du kan fortælle din Magento webshop hvilken produkttype der er tale om, hvilken farve produktet har, hvilket køn det er beregnet til, hvad det dufter af, hvor mange ml eller gram det indeholder, hvad det vejer, hvilken farve en bestemt detalje har osv. You get the point?

Nedenfor får du et par eksempler på hvad de her smarte Magento attributter nu engang kan fortælle din Magento webshop om et givent produkt.

Et par universelle kunne være: Produkttype, farve, leveringstid og vægt… Disse undlader jeg i nedenstående eksempler, men disse samt en lang række andre kan anvendes på stortset alle typer af produkter.

Solbriller: Farven på glasset, farven på stellet, længen på stængerne, bredden på glassene, højden på glassene, afstanden mellem glassene, vægten på solbrillen, hvilket køn modellen er tiltænkt og meget, meget mere…

Chai Latte: Hvor mange gram produktet indeholder, er det en dåse eller pose, hvad smager produktet af, er der koffein i, er der sukker i, er der mælkepulver i og meget, meget mere…

Glattejern: Hvad farve har glattejernet, hvilken model/årgang er det, bredden på varmepladerne, længden på varmepladerne, kan varmepladerne vippe, længden på ledningen, hvilken strømspænding fungerer det til, har ledningen pivot-funktion, opvarmningstid, ekstra garanti og meget, meget mere.

Ovenstående er tænkt, som værende eksempler på en række mulige Magento attributter, som vil gå godt til de angivne produkttyper. Jeg håber lidt på, at de kan sætte tankerne i gang og give inspiration til hvordan, at du kan beskrive og ’fortælle’ din Magento webshop hvilken type produkter du sælger. Hvilke attributter der er de rigtige til netop dine produkter er du helt sikkert bedre til at gennemskue end jeg, men er du i tvivl eller har du brug for inspiration? Så kontakt mig eller spørg løs i kommentarfeltet.

Skab et dynamisk produktkatalog

Der er ingen tvivl om, at det i første omgang tager sin tid, at finde frem til de ’rigtige’ attributter og herefter et godt stykke tid, at tildele ens produkter de ‘rigtige’. I første omgang kan opgaven formentligt synes lidt voldsom, men når du er kommet i gang med at anvende dem i praksis, så vil der uden tvivl gå et lys op for dig!!

Nedenstående kræver formentligt lidt programmering, men idéen er, at man skaber dynamisk indhold og anvender produkt attributter i ens opbygning af produkt- og kategorisider. Nedenstående skal derfor ses, som værende en overordnet idé til hvordan, at man aktivt kan anvende sine Magento attributter til optimering af ens Magento webshop.

Automatisk dannelse af meta tags

Meta title: [brand] [materiale] [product_type] in [color], [special_price] – [store_name]
Eksempel: [Ralph Lauren] [Oxford] [shirt] in [blue], [50 USD] – [HEYPONY]

Meta description: [brand] [materiale] [product_type] in [color] ([model]) – buy online at HEYPONY. All products in stock. Fast delivery. Buy your new [color] [brand] [product_type] today!
Eksempel: [Ralph Lauren] [Oxford] [shirt] in [blue] [A02BENG6C23464C414] – buy online at HEYPONY. All products in stock. Fast delivery. Buy your new [blue] [Ralph Lauren] [shirt] today!

Ovenstående er et eksempel på hvordan, at man kan anvende Magento attributter til helt automatisk, at danne meta titles samt meta descriptions i en Magento webshop.

Automatisk dannelse af landing pages

En vigtigt faktor når vi taler om Magento SEO er, at skabe gode landing sider med godt og relevant indhold. Forestil dig, at du sælger skjorter. Du ved, at ”blå Ralph Lauren skjorter” er en ofte anvendt longtail søgning for dine kunder.

Har du i forvejen tildelt dine produkter attributter såsom; farve, brand navn og ikke mindst produkttype – vil du kunne anvende disse attributter til, at skabe en landing side, som f.eks. kan vise ovenstående.

I givet fald vælger du blot, at vise produkter, som indeholder attributterne color = blå, brand = Ralph Lauren og produkttype = skjorte.

Idéen er så her, at har du først skabt en landing side, skrevet en pokkers god og relevant tekst hertil og husker du efterfølgende, at tildele ny-oprettede produkter de rigtige egenskaber vha. attributter. Så vil det enkelte produkt helt automatisk ryge ind på denne landing side, såfremt, at produktet har de 3 attributter, som vi har opsat, som værende kriterier for landing siden i første omgang.

Nu kommer arbejdet så med, at finde de rigtige longtail søgninger og herefter skabe godt indhold til de landing pages du opsætter. Det er dog en helt anden historie.

Automatisk kategorisering af produkter

Har du i forvejen en Magento webshop, eller en webshop i et andet system for den sags skyld, så ved du formentligt allerede, at en stor del af arbejdet med vedligeholdelse af ens varekatalog også foregår i ens kategorier. Ligger alle produkter nu i de rigtige kategorier, er der overset et produkt i en given kategori osv.

Dette kan man automatisere, såfremt, at man har tildelt sine produkter de rigtige Magento attribtuter.

I en af mine tidligere projekter, RoomPlus, hvilket i øvrigt (selvfølgelig!) også var en Magento webshop, havde jeg flere hundrede kategorier, flere tusinde produkter og herudover et hav af landing pages… Vedligeholdelsen havde været komplet umulig, eller ekstremt tidskrævende, hvis jeg ikke havde benyttet mig af attributter på hvert enkelt produkt.

Jeg havde fortalt systemet hvilken produkttype der var tale om, hvilken farve produktet havde, hvilket brand det kom fra osv. Jeg kunne derfor nemt og hurtigt skabe en ny sektion af kategorier, som f.eks. kunne hedde ”rum”. Herunder kunne jeg så oprette underkategorien ”køkken” og herunder endnu en underkategori med ”proptrækkere”. Jeg kunne så opsætte en regel, som fortalte systemet, at alle produkter, som var angivet, som værende en proptrækker, skulle ud i den her kategori.

Det tog mig derfor 60 sekunder, at oprette kategorien, opsætte reglen og klikke ’re-index catalog’. Så var alle proptrækkere fundet og jeg havde ikke overset en eneste. Det var smart!

Jeg anvender altid denne metode på mine egne Magento webshops – uanset størrelsen på produktkataloget og anbefaler altid en lignende opbygning for mine kunder. Det gør arbejdet så meget nemmere!

Visning af leveringstider på produktniveau

De fleste webshops anvender i dag leveringstid, som en fremhævet og vigtig USP. Det er dog ikke altid, at alle produkter i ens varekatalog har samme leveringstid…

Der kan være varer der først skal bestilles hjem, der kan være varer på fjernlager og der kan være varer på eget lager. Disse vil selvsagt, og i de fleste tilfælde, have 3 forskellige leveringstider.

Med Magento attributter er det muligt, helt ned på produktniveau, at notere hvad leveringstiden er på et givent produkt. Den faktiske leveringstid, for det enkelte produkt, kan du nu vise på frontend og i dit katalog. Det vil give et godt overblik for kunden og ikke mindst en bedre købsoplevelse.

Læs også: Kan kategorisider sælge? JA!

Tip til hastighedsoptimering – med Magento attribtuter

Det lyder måske for godt til at være sandt, men selv de mindste parametre, og mange bække små, kan have en betydning for hastigheden af din Magento webshop. Et godt tip vil være, at notere dig hvilke Magento attributter, som der ikke har en egentligt funktion på frontend og herefter indstille dem til, at: ”ikke at være synlige på frontend”.

Gennemgår du din Magento webshop for ubrugte attributter og deaktiverer disse på frontend – vil det give en hurtige loadtid – det vil både Google og dine kunder sætte pris på!

Min brug af Magento attributter på HEYPONY

Tidligere i indlægget lavede jeg en lille teaser for dette punkt. Fik du besøgt HEYPONY.com og klikket ind på en produktside? På grafikken nedenfor kan du få et overblik over hvor mange elementer, alene på produktsiden og i dens URL, som rent faktisk er baseret på Magento attributter.

Bemærk her hvordan, at jeg har benyttet Magento attributter til sammensætning af produktnavn, beskrivelse af produktet, URL osv. Det er ligeledes attributter, som skaber meta-title, meta- description samt sortering af samtlige produkter på HEYPONY.

Magento attributter på HEYPONY
Magento attributter på HEYPONY

Spørg løs og lad mig hjælpe dig i gang…

De fleste der arbejder professionelt med Magento webshops kender formentlig allerede til ovenstående, men måske du endnu ikke er blevet introduceret til Magento attributter? I så fald er det på høje tid!

Har du spørgsmål til hvad du kan anvende Magento attributter til i netop din Magento webshop eller har du brug for hjælp til opsætning af både det tekniske og designmæssige – så kontakt mig endelig. Jeg deler gerne ud af min viden og hjælper dig videre.

Måske du allerede er i fuld gang med Magento attributter og vil dele lidt tips og tricks med fokus på hvordan du anvender dem i din webshop? Så skyd endelig løs i kommentarfeltet – så er vi flere der kan få gavn af dine inputs 🙂

Skriv en kommentar