Leverandør. Sådan får du en webshop som kunde.

Kære leverandør

Her får du et par gratis tips og tricks fra en webshopejer, som har bevæget sig i denne verden gennem en længere årrække. Mine tips og tricks giver dig et godt indblik i hvordan du langt nemmere vil kunne sælge dig selv og dine produkter ind til en webshop.
Hilsen Christoffer Steenbeck

Sådan sælger du dig selv ind i en webshop

Henvend dig korrekt. Brug eventuelt sociale medier eller kontakt webshop-ejeren per telefon. Drop den der ”Hej. Jeg forsøgte og kontakte Jer per telefon, men uden held. Jeg hedder i øvrigt… bla bla bla… og jeg sælger bla bla bla…” – den dutter ikke!!
Der er mange spørgsmål når en ’tilfældig’ sælger ringer og vil sælge sig ind på ens webshop. Sørg derfor for, at være klar med svar, og drop din standard salgstale – vær livlig i sproget og formå at skab en relation inden du kaster dig ud i forhandling. Fortæl evt. kort din personlige historie med firmaet eller lignende. Fornem dog om det har interesse for den du taler med – ellers skift spor.

Salgstalen du har fyret af alt for mange gange og derfor kan til fingerspidserne, i søvne og hvis du blev vækket kl. 4 om morgenen – den er gennemskuet!!
Fornemmer man først, at en sælger begynder at rulle sin standard salgstale ud, mister man hurtigt fokus og går i gang med vigtigere ting. Det kunne være at besvare mails. Man lytter derfor kun med det ene øre. Uanset hvem man er; så vil man være speciel og en ny case for sælgeren.
Det er den situation du ønsker at skabe for en potentiel ny kunde; lad os føle os specielle!

Spørgsmål jeg ville stille til dig:
>> Kan du tilbyde dropshipping?
>> Hvilken avance vil jeg kunne få på dine produkter?
>> Hvordan er din prissætning overfor slutkunden?
>> Hvad er din leveringstid fra jeg bestiller et givent produkt?
>> Er et produkt i restordre. Hvad er din leveringstid?
>> Hvem forhandler ellers dit produkt?
>> Hvordan er omsætningen på dit produkt online?
>> Har du gode billeder af dine produkter?
>> Har du gode produkttekster?

Ovenstående er lige top of mind spørgsmål, som jeg kunne forestille mig at stille til dig hvis du en dag kontaktede mig. Og husk for guds skyld og have en zippet mappe klar på computeren med billeder, prislister og tekster. Og drop din standard ”Hej. Tak for en behagelig samtale. Vedhæftet.. bla bla bla.” Vær personlig eller drop helt ekstra tekst i dine første mail og noter blot ”vedhæftet som aftalt”.

Skal Vi mødes inden Vi kan handle?

Godt spørgsmål. Personligt sætter jeg stor pris på relationer til en leverandør, da jeg ved hvor givtigt det kan være for begge parter i længden. Når det er sagt skal du som sælger jo nok fornemme fra gang til gang om der er behov for et fysisk møde eller ej. De fleste webshop-ejere har utroligt travlt i hverdagen. En ukendt sælger der kommer forbi og tager 1-3 timer af ens meget kostbare tid, kan derfor hurtigt blive en downside for dig. Du vil nok hurtigt kunne fornemme hvordan det kribler i webshop-ejerens fingre for at komme videre i teksten – og i gang med dagens opgaver.

Min pointe er. Har du et godt produkt vil webshop-ejeren formentlig synes det samme.

Tillykke – Du har nu fået en ny kunde

Lykkedes det dig at få overbevist webshop-ejeren om, at han simpelthen ikke kan undvære dine produkter – så er du kommet langt!

Der er dog fortsat mange faldgruber du ikke må falde i. Har du først solgt dine produkter ind til en webshop er det med at smede mens jernet er varmt. Dine produkter er top of mind hos din kunde og det er nu du skal sikre dig en god start for Jer begge. Sørg for at din kunde kommer godt fra start.
”Når det regner på præsten drypper det på degnen”
Kan du gætte hvem du repræsenterer i ovenstående ordsprog? Præcis! Det gavner Jer begge hvis du får hjulpet webshoppen godt fra start.

Der findes et hav af grossister, leverandører, agenter, agenturindehavere, account managers, key account managers for den sags skyld og mange andre fine titler for en ”SÆLGER”. Som webshop betyder din titel nok ikke det store. Dit produkt skiller sig selvfølgelig ud fra mængden. Der er jo derfor man har valgt at tage dine produkter ind i sit sortiment. Så drop de formelle toner med måde og få den relation der kan gavne Jer begge.

Følg op på salget uden at presse på

Der er selvfølgelig en hårfin grænse for hvornår man som sælger presser for meget på, men man skal også have for øje, at en passiv sælger ikke vinder i længden. Forkæl din kunde på bedste vis!

Vær social med din kunde og vind. ’Like’ deres Facebook, tilføj til dine cirkler i Google Plus, følg dem på LinkedIn m.m. Når der så kommer et godt indlæg eller noget du synes gavner dine produkter; så smid da en mail eller grib telefonen og ring. Vi elsker alle ros. De 5 minutter det tager dig at tjekke op på dine kunder online er godt givet ud. Men alt med måde; lad det ikke blive for antaget og ’standard’. Gør det blot engang i mellem. Det er værdsat.

Vi elsker konstruktiv kritik. Ring eller mail med idéer og tanker, som kan øge salget på dine produkter og påpeg evt. mindre grafiske fejl, lettere slåfejl m.m. Vi ønsker jo alle at gøre vores bedste.

Gør det ekstra som leverandør

Du har solgt dig selv og dine produkter ind – tjek
Webshoppen har oprettet dine produkter – tjek

Du har dog fortsat en ønske om, at booste salget endnu mere hos din kunde. Så må du hjælpe til. Brug lidt ekstra kræfter og sæt et par timer af til dette. Et par ting du kan gøre, som vil hjælpe din kunde gevaldigt…
Husk nu ordsproget – ”Når det regner på præsten drypper det på degnen”
… og dermed også din egen forretning, behøver nu ikke at være så avanceret.

  • Dine produkter skal præsenteres på bedste vis. Sørg for at kunden har og anvender de rigtige billeder. Packshots og miljøbilleder.
  • Sørg for at dine produkter har den rigtige tekst. Tjek op på skrevne fakta om produktet og tilbyd evt. selv at levere unik tekst der er korrigeret for grammatiske-og sprogfejl.
  • Få lavet videoer af dine produkter og tilbyd kunden at bruge disse. Video sælger!
  • Fortæl om den nye forhandler på dine social medier – relateret til dit produkt.

Og husk nu for guds skyld, at besvare dine mails og opkald som leverandør! Der er ikke noget værre end at være i den anden ende. Det kunne være en af dine kunder stod med spørgsmål til en vare, en forespørgsel på lagerstatus, en ordre der ikke kan ekspederes fordi varen ikke er kommet i den sidste forsendelse eller måske endda en forespørgsel på den helt store ordre til et hotel, større firma eller lignende… Den må du ikke gå glip af!

Skriv en kommentar