Bilabonnement. Den med ‘bil på abonnement’.

Bilabonnement – bil på abonnement! Det er nu en realitet og det skal selvfølgelig afprøves! Bilabonnement.dk er et godt bud på en platform, som forsøger og disrupte bilbranchen. Det er dog blot starten på det, som vil ændre måden hvorpå, at vi har fire hjul, som kan tage os fra A til B.

Dette er del 2 i serien om disruption i bilbranchen.

Hvad er et bilabonnement?

På platformen fremhæves det, at fordelen ved et bilabonnement er, at man løbende kan skifte bilmodel.
Det må alt andet lige betyde, at man løbende kan skifte op eller ned i størrelse alt efter behov. Ønsker man blot en rød bil frem for den sorte, som man lagde ud med – så burde dette også være en mulighed. Dette blot med 3 måneders binding og vupti – så er man videre til den næste nye bil.

Platformen viser én pris pr bil. Denne skulle repræsentere den samlede pris pr måned inklusiv forsikring, ejerafgift, vejhjælp og service.

‘Bil på abonnement’. Kært barn har mange navne.

Der kommer løbende nye fremmedord når et andet er ‘brugt’ og man vil finde en ny talemåde, som måske bedre kan forklare et koncept eller måske blot skal bruges i branding-øjemed.

Et eksempel herpå må siges og være ‘bil på abonnement’. Der findes allerede nu et hav af fremmedord, som beskriver dette “nye produkt” på markedet.

Af nuværende begreber, som dækker over stort set den samme ydelse: bilabonnement, korttidsleasing, mini-lease osv. Kært barn har mange navne…

Man skal dog ikke tage fejl af, at ordet ‘bilabonnement’ alt andet lige ligger godt i munden og nok er en bedre forklaring af termen end de andre. “Produkterne” er dog stort set identiske, omend de brandes under forskellige nye termer.

Læs også: Bilbranchen der lod sig disrupte

Bestilling af bil på abonnement.

Sommerbilen skal i kælderen og jeg har derfor øjnet muligheden for, at bestille en bil på abonnement gennem den nye bilabonnement platform.

Et besøg på siden giver mig tre muligheder for bil på abonnement. Jeg klikker ind på den første af tre mulige og bliver præsenteret for et billede og godt 60 linjer med enkeltstående ord, som skulle være udstyrsoversigten.
Det kræver dog lidt ekstra klik og en google søgning, at se flere billeder af bilen.

Peugeot på abonnement
Peugeot på abonnement

Jeg vælger farve på bilen og klikker bestil.

Jeg tages nu gennem en online bestillingsprocess, som minder om det man allerede kender fra når man bestiller en hvilken som helst anden vare online.
Jeg vælger undervejs i processen det ønskede udleveringssted og jeg får herefter præsenteret en leveringsdato der hedder den 25. november 2016.
Tredje step er bekræftelse på, at man ikke er registreret i RKI, at man er dansk statsborger, at man er over 24 år og at “der er ingen forsikringsselskaber som har nogen gældende erstatningskrav mod mig”… Tjek, tjek, tjek og tjek.
Der skal indtastet et cpr nummer – systemet stejler dog da jeg glemmer en bindestreg. Denne tilføjes og jeg er videre til validering med mit NemID. Tjek.

Herefter lyder beskeden, at jeg har bestilt en bil på abonnement. Juhuu.

Da vi er på vej ind i vintersæsonen ønsker jeg selvsagt, at få bilen leveret med vinterdæk. Det er tidligere oplyst af bilabonnement supporten, at dette ikke er inkluderet i deres pris – så det koster 1.995 kr. ekstra. Denne ekstra betaling skulle blive opkrævet sammen med den første betaling.

En hurtig FAQ ift Bilabonnement og vinterdæk:

  • Beholder man vinterdækkene, såfremt man opsiger sit ‘bilabonnement’ – nu da det er en ekstraordinær ydelse? Nej.
  • Får man, hvis man tilkøber vinterdæk fra start, så sommerdæk med bilen? Nej.
  • Kan man tilkøbe vinterdæk senere hen hvis man starter på sommerdæk? Nej.

Konklusionen må være, at man opsiger sit bilabonnement efter 3 måneders bindingsperiode og tegner et nyt bilabonnement – med sommerdæk – når den tid kommer.

Efter endt online bestilling modtager jeg en e-mail med besked om, at bilen er bestilt, men at der skal ‘betales indenfor 2 hverdage’…?!

Hvad der ellers, ved første øjekast, virkede, som værende en simpel og smart online bestilling af bil på abonnement, blev alligevel krydret med en god gammeldags bankoverførsel… Jeg kunne vel have betalt med kort da jeg bestilte, med kort når bilen skal afhentes eller via første måneds ydelse – nu da jeg alligevel har indtastet reg og kontonummer til PBS tilmelding…?

Jeg bemærker også, at der på min bestilling er tilføjet en ekstra udgift, nemlig “forholdsmæssig månedsafgift”. Dette noteres, som værende en justering for ‘rest af indeværende måned hvor man modtager bilen’. Dette blev ikke oplyst under bestilling.

Bil på abonnement. Et spændende koncept.

Der er ingen tvivl om, at det og have bil på abonnement er et spændende koncept. Det er en ny måde hvorpå, at man kan få fire hjul og komme fra A til B.

En total disruption i bilbranchen er godt på vej og dette er blot én af mange måder hvorpå, at der forsøges. Det er i sin spæde start og der kommer helt sikkert andre spillede på markedet.
Med kun tre måneders bindingsperiode er man dog, som bilabonnement, godt rustet til forandring og forholdsvis fleksibel…

Tendensen når man ser på danskernes generelle online færden og e-handel over den brede kam er, at man ‘shopper der hvor det er billigst og der hvor man får de bedste vilkår’. Ser man bort fra præferencer til bilmærke og model – og ønsker man blot, at få fire hjul – så vil man med garanti gå en spændende tid i møde….

Den ene måned kører man i en Peugeot og den næste måned en Kia. Cabriolet om sommeren og 4×4 om vinteren…

5 kommentarer til “Bilabonnement. Den med ‘bil på abonnement’.”

  1. Det er en fed udvikling der er kommet inden for mini-leasing. Jeg har selv været på SimplyGo i sommers. Super god oplevelse. Eneste minus var at jeg skulle lægge et depositum. Det har de nu droppet ved SimplyGo – måske pga. konkurrencen fra Bilabonnement?

    En anden ulempe som jeg er stødt på er udvalget. Jeg synes det er for småt. Og det gælder både ved SimplyGo og Bilabonnement.dk.

    Ud over det, så synes jeg konceptet er super fedt. Og kommer helt sikkert til at bruge det igen.

    Svar
    • Det er ihvertfald en spændende måde hvorpå, at man kan have et køretøj til rådighed.
      Her ultimo 2016 kræver det dog fortsat, at man ser bort fra en eventuel præference til selve bilmærket, men blot ønsker og kunne komme fra A til B med fire hjul.

      SimplyGo kører her den 30. december 2016 fortsat med ‘depositum’ på alle deres “bilabonnementer / “mini-lease”…
      null

      Jeg er helt enig med dig i, at udvalget fortsat er for småt, men mon ikke, at der kommer flere muligheder i 2017?

      2016 har budt på bl.a. SimplyGo, Bilabonnement.dk og et par andre mindre brandede typer af “billeje”. Der er dog ingen tvivl om, at for og kunne være “billigst” skrues der på andre parametre, som den hurtige forbruger formentlig nemt kan overse. Her tænker jeg på “Pris per overkørte km”, “Km inkluderet i perioden” m.m.

      Tak for dit indspark.
      Christoffer Steenbeck

      Svar
  2. Det har du da ret i mht. depositum. De havde bare nogle kampagner før jul, som ikke krævede depositum.

    Svar
    • Jeg tror SimplyGo’s kommunikation fejler i det, at de tilsyneladende gør meget ud af og fortælle, at de ingen “udbetaling” har…

      Udbetaling har de ikke, men i stedet har de så blot “depositum”.
      Depositum får man retur – hvis man læser på SimplyGo.dk, men lejers likviditetsbehov her og nu ved oprettelse er det samme om det hedder “depositum”, “1. gangsydelse” eller “udbetaling” – kært barn har mange navne 🙂
      … og mon ikke, at SimplyGo også snart finder ud af, at forbrugerne har gennemskuet den del.

      Svar
  3. Leasing har virkeligt holdt sit indtog i Danmark og er da også et koncept som fx har hjulpet BMW i Danmark med at få biler på gaden, men hvad tænker producenterne og værkstederne, den tidligere Brand-loyalitet er da nu historie når man måned for måned kan se om Brand A nu også er bedre end brand B.

    Svar

Skriv en kommentar