Case: Sådan øgede jeg salget på ugedage med mindre salg

Nedenstående indlæg er udarbejdet med udgangspunkt i en case fra virkeligheden. Udgangspunktet er taget i et af mine egne tidligere projekter, nemlig RoomPlus.

Hvorfor præsenterer jeg denne case og giver mine tips og tricks væk, helt gratis? Fordi, at online markedsføring blot er lidt sjovere, hvis vi alle deler lidt med hinanden, men kan du lide det, så ’betal’ mig igen ved, at have mig i tankerne når du skal have udarbejdet en Magento webshop, lavet Magento SEO eller måske blot skal have optimeret din nuværende forretning. Tak :-))

Hvordan ligger dit salg?

Start ud med, at finde og åben din salgsrapport for din webshop. Det kan enten være en rapport fra Google Analytics, fra din e-handelsløsning, regnskabsprogram eller et helt andet sted. Pointen er blot, at du skal kunne se hvordan, at dit salg fordeler sig henover ugedagene. Øvelsen i dette indlæg går ud på hvordan, at du kan øge omsætningen på dine ugedage med mindre salg og skabe samlet større omsætning for hele din webshop.

Sådan lå mit salg på RoomPlus, fordelt på ugedagene, før jeg begyndte mit eksperiment;

Salgsrapport før optimering

Hvordan ligger dine ugedage med lav omsætning?

Derfor har du mindre salg på bestemte ugedage

Min erfaring siger mig, at hverdagene er de store online shoppedage. Op til weekenden og i selve weekenden logger folk af computeren og har her tiden til, at besøge den fysiske butik, se familien og alle de andre typiske weekendaktiviteter.

Din graf for ugedagene afhænger selvsagt af din niche og demografi. Du har måske en helt anden graf, som viser nogle helt andre ’store ugedage’ når det kommer til omsætningen i din webshop. Jeg vil dog vove den påstand, at de fleste webshops, som ikke er i en direkte hobby- eller underholdnings niche, vil opleve et mindre salg op til og i selve weekenden.

Uanset hvordan din graf, over omsætning fordelt på ugedage, måtte bevæge sig, så vil du kunne optimere på de ugedage, hvor salget er mindre.

Læs nedenfor min case på RoomPlus. Jeg lagde en del arbejde i eksperimentet og formåede, at få op omsætning væsentligt op på de ugedage, hvor omsætning ellers lå lavere sammenlignet med andre ugedage.

Bemærk. Omsætningen, fordelt på ugedage, har jeg valgt, at fremvise i procent og ikke i kroner og øre. Omsætningen blev dog ikke ’lånt’ fra andre dage, men øget i det hele taget.

Sådan opsætter du ’salg på ugedage’-rapporten

Jeg tager her udgangspunkt i Google Analytics og hvordan opsætningen heri skal klares. De fleste webshopejere bruger i dag dette værktøj, om end ikke deres primære, så ihvertfald som deres sekundære.

1. Åben din Google Analytics konto op og klik på fanen ”Tilpasset”

Google Analytics - Salg på ugedage rapport

2. Klik på ”Ny tilpasset rapport”

Google Analytics - Salg på ugedage rapport

3. Giv din nye rapport en titel og et navn. Jeg valgt ”Salg på ugedage” til begge.

4. Tilføj dine ”Metric-grupper”. Jeg valgte her; indtjening (under e-handel), unikke køb (under e-handel) og brugere (under brugere).

5. Tilføj herefter din dimension. Til denne rapport skal du selvsagt vælge; navn på ugedag (under tidspunkt)

6. Gem din rapport.

Google Analytics - Salg på ugedage rapport

Nedenfor kan du se rapporten fra RoomPlus, som her dækker over 3 måneder. Det er her tydeligt, at fredag og lørdag er de ugedage, som har en mindre omsætning, sammenlignet med de andre ugedage. Med udgangspunkt i denne rapport, kan du optimere din egen webshop på de dage, hvor salget er mindre.

Google Analytics - Salg på ugedage rapport

Nu får du et par tips og tricks, som viser hvordan jeg fik vendt fredag, som ellers, jf. denne rapport, har været en af dagene med mindre omsætning på RoomPlus – til den ugedag med størst omsætning…

1. Fast weekend rabat – bør du undgå

En simpel måde hvorpå, at man hurtigt kan tiltrække sig en masse kunder, er ved, at tilbyde en form for weekend rabat. Det er dog en kortvarig løsning.

Det er en kortsigtet løsning, som med garanti vil have en stor indvirkning på din bundlinje. Sættes hele sortimentet ned med en weekend rabatsats eller anden form for kontantrabat, vil du opleve et unødvendigt tab i fortjeneste på dine produkter. I værste fald kan dine mere eller mindre faste kunder vendes til, at du jo alligevel kommer med et tilbud inden længe. Du kan derfor risikere, at de fravælger din webshop i hverdagene og venter på dine tilbud. Det er en ond spiral… Det er en spiral, som mange webshops befinder sig i.

Mit råd vil derfor være, at du bør tænke en ekstra gang over hvordan, at du præsenterer dine ’gulerod’ over kunden.

Sådan tilbød jeg rabat, men tjente alligevel på salget

En måde hvorpå, at RoomPlus kunne tiltrække kunder, på ugedagene med konstateret mindre omsætning, var ved, at give dem rabat. Rabat, præsenteret på den rigtige måde.

Jeg lavede ’dagens tilbud’.

Med udgangspunkt i den tidligere fremsøgte graf, over salget fordelt på ugedage, bør kampagnen selvsagt lanceres på de dage, hvor den kunne være nyttig og øge omsætningen. Interager med kunderne via. sociale medier og lad dem komme med input til hvilke produkter, som de ønsker et godt tilbud på. Du får aktiveret en masse mennesker, som alle håber, at du vælger det produkt de har udset sig samtidig med, at du får input til hvilket produkt der er efterspurgt.

Jeg udvalgte herefter 1-2 produkter, med udgangspunkt i forslagene fra de sociale medier og gjorde tilbuddet tidsbegrænset. Tilbuddet blev markedsført på forsiden af RoomPlus, gennem nyhedsbrev, sociale medier osv.

Ekstra tip. Har du tiden, kan du jo altid skrive til flere af personerne der svarede på din tråd og tilbyde deres eget ønskede produkt – til den ’rigtige pris’. Denne taktik kræver selvsagt tid, men er utrolig god!

2. Mobilvenligt design samt annoncering hertil

Med udgangspunkt i Google Analytics data for mine egne webshops gennem tiden, må jeg konstatere, at folk bruger deres mobileenheder væsentligt mere i weekenden. Tesen er, at de tilbringer mindre tide foran computeren når de har fri, og weekend.

For et par uger siden meldte Google ud, at de fra den 21. april 2015 ville rangere websites, vist via. søgning på mobile enheder, med udgangspunkt i, om websitet var mobilvenligt eller ej. I værste fald kunne man på sigt forestille sig, at Google helt udelader websites fra indeks, som ikke er mobilvenlige, når der søges fra en mobilenhed. Det er blot endnu en årsag til, at din webshop (selvfølgelig) skal være mobilvenlig.

Sørg derfor for, at din webshop vises korrekt på mobilenheder.

Opsætning af kampagner til mobilenheder

Det er ikke længe siden, at Google AdWords introducerede muligheden for, at man kunne opsætte sine kampagner med 2 forskellige bud; et bud til computere og et bud til mobilenheder. Denne funktion er yderst nyttig og den har givet mig mange ekstra salg på RoomPlus.

Du bør derfor overveje, at planlægge dine nuværende, samt fremtidige kampagner, med fokus på mobilenheder, således, at dine bud øges på de ’rigtige dage’ og eventuelt ’rigtige tidspunkt’.

Ekstra tip. Analyser dine CPC kampagner og lokaliser de dage og tidspunkter hvor du sjældent opnår konverteringer i din webshop, men alligevel betaler for klik. Du kan med fordel skrue godt ned for dine bud eller måske helt deaktivere kampagnerne i dette tidspunkt. Min erfaring siger mig, at det typisk vil betale sig, at byde mindre fredag og lørdag aften samt søndag morgen.

3. Kundeservice, døgnet rundt

Min erfaring siger mig, at lige meget hvor detaljeret en produktbeskrivelse nu engang er, så vil der altid være spørgsmål. Kan kunden ikke finde svaret på sit spørgsmål, vil kunden bevæge sig videre til en ny webshop, som formentlig har svaret klar…

Jeg sad klar med svaret og det virkede

Live chat eller telefonsupport, 24/7, kan være en god måde hvorpå, at man kan øge salget på de dage hvor salget er mindre sammenlignet med andre ugedage. Sæt en aften af til forsøget og er du lidt mere ekstrem; så også en nat…

Den ekstra service vil blive husket og du får derfor en helt unik mulighed for, at skabe ekstra loyalitet hos dine kunder. Tænk lige tanken, at du selv sidder kl. 23.30 om aftenen og skal købe et produkt, du har et spørgsmål, og du kan få svar med det samme. Det er god service, det virker og det vil blive husket!

Hvad gør man så, hvis man ikke selv kan afsætte en aften til forsøget eller betale sig fra det?

I så fald må du tænke i andre baner; vidensdatabase, online manualer, videoguides, FAQ sektion, endnu bedre tekster osv. Sørger du blot for, at den viden du tilbyder online er detaljeret, akkurat og hjælpsom – vil en kunde selv kunne finde svaret på sit spørgsmål. I sidste ende får du salget.

På sigt kan du altid udvide din 24/7 support til alle ugedagene, men hvis fokus i første omgang er på, at øge salget på ugedagene med en mindre omsætning, så kan du starte på disse.

4. Gratis fragt

Med tanke på mit råd i punkt 1, som gik på, at man ikke burde tilbyde en mere eller mindre faste rabat i sin webshop på bestemte tidspuntker, vil jeg præsentere denne optimeringsmulighed med forsigtighed.

Faktum er, at gratis fragt tiltrækker kunder.

Tilbyd gratis fragt i en begrænset periode, promover tiltaget på sociale medier, nyhedsbreve, forsiden osv. Du vil hurtigt opleve, at kunderne strømmer til.

Når det er sagt, bør man selvfølgelig også have i mente, at gratis fragt er forholdsvis udbredt. Da jeg solgte boligartikler på RoomPlus, var de fleste produkter i forvejen i en prisklasse, som bevægede sig over de 499 kr., som ofte er indikationen for, at man har fri fragt. Alt andet lige virkede tiltaget og der blev skudt en masse produkter afsted med sådanne kampagner.

Gratis fragt kan jo også byttes ud med gaver, vareprøver osv.

5. Annoncer på de ’rigtige steder’

Med tanke på punkt 3, som jeg også lod berøre annoncering, kommer der her en fortsættelse heraf.

Gennem tiden har jeg selv annonceret på mange forskellige sider, anvendt affiliate, Google AdWords, Facebook Ads/Boost osv. Mulighederne er uendelige og det gælder i det hele taget blot om, at man får målt ROI på sine tiltag.

Hvad de ’rigtige steder’ vil være for netop din webshop, kan jeg ikke gøre mig klog på, men sørg for, at du måler på al reklame. Det er måske en blogger, som skrev et godt indlæg om et produkt fra din webshop, som har mange besøgende på de ugedage, hvor du kunne bruge et ekstra boost i omsætningen?

Skriv løbende ned hvornår, hvem og hvordan folk besøger de medier, som du bevæger dig på. Organiserer du din reklame korrekt, vil det give dig utrolige resultater med denne fremgangsmåde.

Det er trods alt sjovere ift. besøgende og omsætning, at ligge som første blogpost, på det rigtige tidspunkt, hos den rigtige blogger, på den rigtige dag end godt nede på listen…

Konklusion

Med ovenstående tips og tricks lykkedes det mig, at få en nogenlunde ligeligt fordelt uge ift. salgstal på RoomPlus. Jeg nævnte det tidligere, men gør det lige igen; mit forsøg på, at omfordele salg henover ugedagene, påvirkede ikke omsætningen i kroner og øre på ‘de andre dage’. Den samlede omsætning steg.

Ovenstående punkter skal ses, som idéer, der kan øge salget på ugedage med en mindre omsætning, men de kan selvfølgelig også øge salget på andre ugedage. Prøv dig frem!

Sådan lå mit salg på RoomPlus, fordelt på ugedagene, efter jeg begyndte mit eksperiment;

Salgsrapport efter optimering

Hvordan forsøger du selv, at øge salget i din webshop? Enten på de ugedage hvor omsætningen er lav eller i det hele taget? Afprøv eventuelt mine tips og tricks ovenfor og kom gerne med din feedback i kommentarfeltet herunder.

7 kommentarer til “Case: Sådan øgede jeg salget på ugedage med mindre salg”

  1. Hej Christoffer. Det er en spændende case du her bringer op og jeg husker tydeligt Roomplus. Min kone har købt fra dig et par gange.
    Jeg bruger selv analytics fra Google i min magento webshop, men kan ikke lige regne et filter ud, som viser ‘omsætningen fordelt på ugedage’. Kan du ikke tilføje dette til artiklen?
    Tak, John.

    Svar
  2. Jeg har netop læst dette indlæg samt det du har skrevet om roomplus. Tak for et par gode tips og en god historie. Vi har selv overvejet et pakkehotel, men det lader til, at vi skal tænke os lidt ekstra om inden vi skriver under på en aftale.
    God weekend.

    Svar
  3. 1000 tak for en rigtig god artikel. Jeg har ikke før, selv været i stand til at lave rapporter. Men med din artikel, har jeg nu fået et indblik i rapporter, så jeg på egen hånd har fået skabt et par stykker og fået et godt overblik 🙂

    Svar

Skriv et svar til Kim Annuller svar