… fokusere på, at netop mit blognetværk var helt unikt og ikke blot endnu et i mængden. Det er formentlig en ambition, som de fleste sidder med, men alligevel formår ingen, at knække nødden og komme udover stepperne.
Da jeg for mange år siden startede med salg af hårprodukter online, måtte hurtigt jeg sande, at det var en sammentømret branche, som hang fast i de gamle dyder. Hårprodukter var på det tidspunkt kun forbeholdt den fysiske salon og det her ’online salg gennem en webshop’ var ganske enkelt et fyord. Enkelte i branchen åbnede op og lyttede på mig, og det er netop dem, som i dag, er langt foran de andre, som blev i deres comfortzone.
Det er netop her jeg vil hen med det gængse blognetværk, som vi kender det i dag. Den eller de der rykker i dag, vil vinde markedet fremadrettet og blive markedsledere.
Hvad skal der så gøres?
Det handler i bund og grund om, at tænke lidt ud af boksen. Få nye øjne på hvad der mangler, kan tilføjes og ikke mindst hvad der efterspørges derude. Efterspørgsel kan i mine øjne være to ting; efterspørgsel på annonceringsmuligheder fra annoncører og efterspørgsel fra kreative og dygtige bloggere.
Du får her kvit og frit et par idéer, som jeg selv – hvis jeg havde et blognetværk – ville benytte mig af.
Bliv attraktiv for aktive, men også nye bloggere
Et blognetværk kan ikke leve uden bloggere. Enkelte bloggere shopper mellem de forskellige netværk alt efter godt befindende og tiltrækkes ofte af der hvor der dufter mest af penge. Ofte er det en fast månedlig betaling der skal viftes med fra et blognetværk og vupti; så er bloggeren din. Det kan i længden vise sig, at være en dyr løsning – du bør derfor kunne noget mere.
Når jeg selv opdager en problemstilling, indstiller jeg min tankegang på; ’hvordan kan jeg gøre det smartere og samtidig spare penge’. Havde jeg et blognetværk ville jeg ikke låse en blogger. Jeg ville i stedet kæmpe for, at bloggeren rent faktisk ønskede, at være en del af netop mit blognetværk. Det er denne tankegang du skal bevæge dig i…
Gør det nemt for nye bloggere, at oprette en blog
Når Maria på 16 ønsker sig en blog og hun så kl. 21 om aftenen beslutter sig for, at nu er det nu – så er det her du skal ’fange’ hende. Gør det nemt for hende, at oprette den her blog. Lav en række lækre standarddesigns og lad dem være tilgængelige for alle. Der er intet værre end de blogs, som sejler i deres egen sø. Ofte er de kendetegnet ved, at have hjemmestrikkede temaer i hæslige farver og med alt for pixelerede billeder osv. Red dem!
Det er også i din interessere, at bloggerne i dit netværk fremstår lækre med deres blogs og ikke mindst er imødekommende rent grafisk…
24 timers support
Eller blot frem til sent om aftenen… Tænk lige tanken. En person uden teknisk viden eller interesse herfor, vil med garanti synes, at dette ville være et kæmpe plus. Bemærk hvordan bloggere ofte ’takker og nejer’ i op til flere indlæg for et nyt design, som ofte blot er en standard løsning fra et blognetværk der tilmed ofte er en plug’n’play løsning. Har man bare lidt teknisk viden omkring WordPress, vil man vide, hvor lidt det rent faktisk kræver, at opsætte et nyt design op. Specielt når det er et standarddesign, som andre bloggere også har fået lagt op.
Brug denne opdagelse til, at brande dit blognetværk, som netværket der tager sig af alt det tekniske – og yder support på jeres platform, størstedelen af tiden, hvor en blogger kunne have brug for det. Sikkerheden i, at ens blognetværk tager sig af ALT er en stor faktor, som en ikke-teknisk-blogger vil sætte stor pris på.
Jamen hvor skal pengene så komme fra til denne support? Fra de bannere I viser hos ’gratis bloggerne’ helt uden, at de får en krone for det. ;-))
Rollemodellen
Og hvad er en rollemodel så lige indenfor et blognetværk?
- Det kan være den tekniske gut der har en god kommunikation med bloggerne når der er noget teknisk bøvl på bloggen.
- Det kan være blogmanageren der altid er klar på en snak om en bloggers seneste indlæg.
- Det kan være en blogger kollega, som skriver nogle super indlæg og har mange besøgende.
Beskrivelsen af en rollemodel er i mine øjne og i denne sammenhæng, en person man kan se op til; en person man vil lytte på og gå langt for. Hvem er rollemodellen i dit blognetværk eller har I flere? Et personligt bånd til en rollemodel i et blognetværk, vil for mange bloggere, være en faktor der gør, at de føler sig mere tilknyttet og ikke skifter netværk, i håbet om, at græsset er grønnere på den anden side. Relationer er vejen frem.
Giv bloggeren noget der ikke kan købes i supermarkedet
Et blognetværk kan ikke leve uden gode bloggere; så pas nu på dem og plej dem (læs; plej dem). Enkelte bloggere kan stilles tilfredse med blogger events, som ofte er fyldt med cupcakes, sushi og billig champagne. Der undervurderer du dog bloggernes faglighed. Hvis dit fokus til sådanne events er på kulørte drinks og cupcakes, så er der en overhængende risiko for, at den efterfølgende omtale også vil omhandle kulørte drinks og cupcakes…
Og hva’ så herefter? Du har tilfredsstillet et par af bloggerne i dit netværk, men der er formentlig også en bunke heriblandt, som kan se og gennemskue måden hvorpå du spiser dem af; uden reelt indhold. Cupcakes laver de selv i massevis og billig champagne køber de i Aldi…
Gi’ bloggerne i dit blognetværk noget, som de ikke kan købe i supermarkedet; viden og indhold!
Den traditionelle; skriv og få penge
Pointen er jo i og for sig god nok, men den er endnu ikke helt i. Enhver blogger vil takke ja til betaling i kroner og øre, men det er ofte småpenge. Småpenge i forhold til hvad de gængse blognetværk rent faktisk får i kassen for bloggerens arbejde.
Bevares, der skal laves noget salgsarbejde og være råd til, at der brygges kaffe på kontoret – og det koster selvfølgelig penge. Lad os antage, at et typisk blogindlæg vil indkassere godt 5.000 kr. til blognetværket; heraf får bloggeren 1.000 kr. Der er her 4.000 kr. til salgsarbejde og kaffe. Mon salgsarbejdet havde kostet 4.000 kr., hvis den samlede pris for et blogindlæg måske var blot 2.000 kr. – og der så blev delt i porten med bloggeren? Godt spørgsmål, men tanken synes jeg er spændende.
Jeg håber inderligt, at annoncørerne en skønne dag får øjnene op for denne situation og gennemskuer overprisen, som de nu engang ender med at betale hos et blognetværk, som i dag blot er et fordyrende mellemled.
Overrask med spændende indhold
Retur til det typiske blogger event, som består af kulørte drinks, cupcakes, sushi og billig champagne… Denne ’oplevelse’ kan en blogger erhverve sig hos stortset alle blognetværk. Hvor skiller dit netværk sig ud?
Jeg ville imponere bloggerne i mit blognetværk med spændende indhold. Indhold der vil få dem op af stolen, lytte og ikke blot gnaske farvede cupcakes i sig.
Jeg ville invitere en specialist i skriveteknik, en udenlandsk blogger, en journalist med fingeren på pulsen, en ekspert i søgemaskineoptimering etc. Giv dine bloggere noget indhold, som er anderledes og de kan lære af. Det er også i din interesse, i egenskab af, at vær et blognetværk, at deres fremtidige indlæg sparker røv og ikke blot omhandler dine blogger events med sponsorerede cupcakes i alle regnbuens farver.
Har blogger og annoncør kontakt?
Det afhænger selvfølgelig af hvilke aftaler der er mellem blognetværk og blogger, men ofte vil bloggere også modtage henvendelser direkte fra annoncører gennem deres blog. Vurderer bloggeren så, at henvendelsen har en hvis størrelse; ligger der ofte interne aftaler om, at man så videresender kontakten til sit blognetværk. Det er i og for sig også fair nok, men det lærer en blogger ikke det store af.
Hvad sker der i de tilfælde hvor en blogger, på egen hånd, skal håndtere en annoncør? En blogger vil altid være en forlængelse af sit blognetværk, i egenskab af, at være repræsenteret som medie hos netværket og netværkets logo er ligeså på bloggerens blog. Hvordan fremstår dine bloggere?
Jeg ville sikre mig, at mine bloggere havde et godt udgangspunkt for, at fremstå professionelle og ikke blot lod sig diktere af en annoncør. Jeg ville lave en simpel guide til hvordan, at de kunne tackle en annoncør på en professionel måde.
Guiden skulle indeholde spørgsmål til links, indhold, hashtags osv. Lad bloggeren vide, at den viden de har kunnet tilegne sig gennem dine blogger events, altså dem med indhold og minus på konfetti skalaen, er opdateret og i topklasse. Det er den viden, som de skal dupere en annoncør med.
I sidste ende, vil en blogger, som er godt rustet til, at tackle en annoncør, hive dit blognetværk op af skalaen. Din ’hær’ af bloggere er med på beatet og det kan en annoncør mærke! I første omgang var de måske kun interesseret i én blogger, men mon ikke de kommer retur efter mere hvis den første var en succes at samarbejde med?
En skør tanke til slut; hvad ville udfaldet mon være, hvis du lod dine bloggere være med til salget og lod dem være i dialog med en annoncør? Vil bloggeren udvide sin værktøjskasse og føle, at de var med til de vigtige beslutninger, som trods alt vedrører deres hjertebarn, bloggen?
Boost bloggeren på alle tænkelige måder
Har din blogger succes i form af mange besøgende og meget omtale; så har du, som blognetværk, succes!
Afsæt midler fra indtægten på solgte annoncer til, at booste de posts, som bloggeren bruger tid på og engagerer sig i. Som blognetværk skylder du dine bloggere, at du rent faktisk også interesserer dig for indholdet efterfølgende.
En typisk afregning, som jeg antager den ofte er, hedder 80/20 (80 % til blognetværk og 20 % til blogger) – så er der rigeligt med midler til, at der kan ofres et par hundrede til f.eks. et boost af indlæg på Facebook. Det burde du gøre hos ALLE dine bloggere, som laver indlæg du tjener penge på.
Går du all-in på denne front og virkelig vil forkæle dine bloggere og ikke mindst dine egne kunder, annoncørerne, så begynd på Google AdWords. Opsæt de rigtige kampagner der peger på din hær af engagerede bloggere og vis dem, at du virkelig sætter pris på dem. En sidegevinst vil også være, at du kan bruge dette punkt som salgsargument overfor en annoncør. ”Vi booster din reklame, så den minimum når ud til xx.xxx personer”.
Boost dine bloggere – light udgaven
Jeg ville selv gå all-in og virkelig gøre alt for, at brande mine bloggere i netværket, men har vi ikke helt samme tankegang på denne front – så får du her en light udgave af ovenstående idé.
- Lav undersider på blognetværkets egen hjemmeside, som fremhæver alle bloggerne. Free, premium, gold, diamond… altså, ALLE! Opdel dem i blogtyper og lad hver enkelt blogger være med til, at skabe indholdet til denne side. Det er bloggerens salgsvindue ud af til.
- Hjælp dine bloggere med, at skabe en Facebook Page for deres blog; hvis de ikke allerede har en.
- Få adgang til Facebook Pages for alle bloggerne i netværket. Overrask bloggerne med boost af deres posts; på blognetværkets regning.
- Afløn ’de bedste’ indlæg dagligt, ugentligt eller måske månedligt med boost af indlæg funktionen på Facebook. Det gør, at dine bloggere lægger sig i selen og rent faktisk anvender de produkter og engagerer sig i de oplevelser I giver dem. Produkter og oplevelser, som de skriver om og ikke blot tager et billede, finder noget fakta omkring for efterfølgende blot, at klaske det op på deres blog uden yderligere engagement. Nu er der en gulerod!
- Afsæt et par timer om ugen til, at gennemgå tilfældigt udvalgte indlæg fra bloggerne i dit blognetværk. Brug timerne på, at sende en direkte mail til dine bloggere. Giv dem feedback på opsætningen af indlægget, indholdet, billeder/video osv. Husk nu, blogmanagers, at det ikke kun skal være de 10-20 bloggere du omgås privat og drikker café latte med i arbejdstiden. Det skal være lidt bredere; måske du også vil udvide din horisont og dermed opdage, at der findes et par skjulte skatte i dit netværk (læs; skjulte blogging talenter), som har et drive, men blot skal coaches i, at tage de rigtige billeder og opsætte deres indlæg ’rigtigt’.
- Forkæl dine bloggere ved, at fremhæve gode indlæg på blognetværkets hjemmeside, Facebook, Google Plus eller måske på det interne netværk. Gode indlæg kan der læres meget af og det vil smitte af på dine andre bloggere i netværket. Tilbage til idéen om rollemodeller.
- Lad bloggerne i dit blognetværk vide, at de er en del af et fællesskab hvor man hjælper hinanden og står sammen. Bed dem altid anvende jeres hashtag; #blognetværksnavn. Det giver et sammenhold og en fed branding for netværket.
- I forlængelse af idéen om et fælles hashtag, ville jeg også have fokus på, at belønne mine bloggere. Mål ikke på antal besøgende eller klik; for så vil du altid have de samme 10 i kikkerten, men i stedet på bounce-rate, antal sider per besøg, minutter tilbragt på bloggen osv. Altså faktorer, som kan forbedres helt uden, at man er bloggen med flest besøgende… Gode indsatser skal belønnes!
- Lad bloggerne få et større netværk med hinanden og udfordre grupperne med de samme 10 bloggere der hænger ud privat. Sørg for, at der i det mindste opfordres til, at man gæsteblogger på kryds og tværs af netværket.
- Sørg altid for, at sende bloggerne afsted til events i par eller måske flere af gangen. Det giver fælles oplevelser for bloggerne i netværket og de knytter bånd på kryds og tværs. Samtidig kan du nok ikke undgå, at de på deres blog skriver, at de var til ’det her event’ med deres medblogger(e) og linker til denne eller de. Win-win for bloggerne, men også for dig, som blognetværk.
Ekstra tip: Dit hemmelige våben!
Dette tip omhandler PR bureauerne. Ofte er PR bureauer bundet op på stramme budgetter, da de i bund og grund blot er et fordyrende mellemled mellem en annoncør og mediet. Et PR bureau varetager blot den opgave, som annoncøren i forvejen betaler en marketingchef- eller direktør for. Bliv PR bureauets foretrukne blognetværk!
Alt andet lige vil du nok ikke kunne vriste de store annoncekroner ud af et PR bureau, men du kan bruge deres viden og blive deres samarbejdspartner.
Det hænder ofte, at bloggere får en skriveblokering. De holder pause med skriveriet og undskylder dette med et indlæg på bloggen hvori, at de forklarer, at de på det seneste har haft så mange andre ting at se til, men at de nu vil komme retur. Nogen kommer retur med fuld fart og andre mister lysten.
Tænk tanken; at du, som blognetværk, ALTID har nyt og spændende indhold til dine bloggere! Ofte er en skriveblokering tegn på, at bloggeren mangler inspiration. Lad bloggerne få kontakt til PR bureauerne og lad dem samarbejde.
Jeg ville lave et system der gjorde det muligt, for et PR bureau, at indsende deres historier. Det er disse historier, som en blogger skal have adgang til. Det er formentlig de færreste bloggere, som kender til de traditionelle pressesystemer, som ofte er her, hvor PR bureauerne betaler for, at poste deres artikler i håb om, at der sidder en journalist derude med en frokostpause og laver lidt venstrehåndsarbejde.
Tilbyd PR bureauerne, at de gratis kan indsende deres artikler i dit system. Et system, som du giver alle bloggerne i dit netværk adgang til. Det er inspirerende og du vil miste færre bloggere eftersom de hele tiden har ny inspiration. Har bloggerne i dit netværk succes; så har du succes!
Hvis jeg havde et blognetværk, ville jeg…
- Jeg ville skille mig ud fra mængden med gode tiltag.
- Jeg ville fokusere på, at mine bloggere ALTID følte sig godt tilpas.
- Jeg ville sikre mig, at bloggerne i mit blognetværk fik indhold og viden, som ikke var noget de kunne få andre steder.
- Jeg ville arbejde på en følelse af sammenhold blandt bloggerne.
Kære eksisterende blognetværk,
Jeg håber, at du er klar på lidt udfordring. Det er nu du skal trække i arbejdstøjet og få tænkt ud af boksen. Der skal mere til end cupcakes, kulørte drinks, billig champagne og sponserede gaver…
Du skal tilbyde dine bloggere viden og godt indhold, som kan uddanne dem!
Go’ arbejdslyst,
Christoffer Steenbeck
Havde jeg et blognetværk, ville jeg starte med at fokusere på annoncørerne, fremfor bare at trække mest muligt ud af hvert sponsoreret indlæg som muligt. For sponsoreret indlæg ved en del af de mellemstore bloggere er penge ud af vinduet, når der måles på værdi vs betaling…
Værdi vs. betaling… Hvordan værdisætter en annoncør så deres købte reklame og udbyttet heraf?
+ En webshop kan selvfølgelig måle det direkte med tracking.
+ Et brand krydser fingre for, at deres brand bliver attraktivt hvis en højtprofileret blogger skriver eet indlæg om produktet. Sandheden er blot, at dagen derpå skriver denne blogger om et nyt produkt eller en ny oplevelse i en ny branche… Så er den ‘glemt’ fra dagen før. Selvfølgelig ligger indlægget fortsat online, men fokus er ikke længere på dette indlæg, men på det nye.
De 5-10.000 kr. der kastes efter en blogger; for de samme penge kan man komme vidt omkring på AdWords, YouTube og Facebook… Helt uden, at folk mister fokus.
Ser man på linkværdien fra en blogger er den fortsat reel. Dog har jeg en idé om, at linkværdien fra blogs på sigt vil udvandes. Simpelthen fordi, at de fleste bloggere agerer ukritiske linkkataloger for annoncører.
Et tip vil derfor være; kaster du 5-10.000 efter et blogindlæg, så sørg for guds skyld for, at der lige kommer et rel=”nofollow” på dine links. Ellers skal du gøre arbejdet senere hen…
Og jeg er helt enig i dit statement Morten: “For sponsoreret indlæg ved en del af de mellemstore bloggere er penge ud af vinduet, når der måles på værdi vs betaling…”
– der skal tænkes i nye baner og bloggerne skal gennemtænke deres annoncer. Det vil, forhåbentligt snart, ikke længere være nok blot med et indlæg og et billede… Der skal tænkes kreativt – og det er de bloggere, som kommer foran. Jeg håber lidt, at de danske blognetværk vil hjælpe dem på vej.
I Norge og Sverige er de langt foran os når det kommer til blogging. Det er dem, som vi skal skele til – og hvorfor i alverden er der ingen danske blognetværk, som har etableret et samarbejde på tværs af landene. Netop for, at udbytte idéer og tanker 🙂 Win-Win…