Dealsites. Du går ikke glip af en ’deal’.

Jeg har tidligere her på bloggen skrevet et par indlæg omkring dealsites. Jeg får med baggrund i disse løbende henvendelser fra kunder på diverse dealsites der føler sig snydt. Snydt af opsatte deals der ikke har været det produkt eller den service de troede.

Forleden dag læste jeg så en artikel omkring dealsites og deres indtægt fra de ubrugte værdibeviser – og i denne fik Erik Balck, direktør for Downtown, udtrykt sin mening, som vidst ikke er til, at tage fejl af. Omdrejningspunktet var ubrugte værdibeviser. Ubrugte værdibeviser, købt på danske dealsites, repræsenterer en anslået værdi af 168 millioner kroner. Det er værdibeviser købt på bl.a. Downtown, Groupon og Sweetdeal.

“Hvis man er så sjusket, om jeg må bruge det udtryk, at man ikke bruger sit værdibevis, ja så er det bare ærgerligt, Sonny Boy. Så må man se i øjnene, at de penge som ens køb repræsenterer, jamen de går så til, at vi kan drive forretning fremadrettet” – Erik Balck, direktør for Downtown

Med tanke på de løbende henvendelser jeg modtager i indbakken, artiklen jeg læste omkring ubrugte værdibeviser og Erik Balck’s arrogante holdning; så har jeg brug for, at komme med endnu et indlæg omkring dealsites.

Køber du værdibeviser på dealsites? Dealsites. Brug din sunde fornuft.

Dealsites som Sweetdeal, Downtown, Groupon og lignende lokker med hurtige tilbud til billige penge. Du bør dog lige overveje, om du i virkeligheden har brug for det og om tilbuddet nu også er en god deal.

Undersøg: Er det overhovedet en god deal?

Dealsites – altså sites som Sweetdeal, Downtown og Groupon – tilbyder rabatter på f.eks. 50% eller mere, og de ’gode tilbud’ forudsætter ofte, at man handler hurtigt. En fast bestanddel på disse dealsites er den klassiske nedtæller, som tæller ned til dealens udløb. Til trods for, at tilbuddet ved første øjekast måske ser ganske fordelagtigt ud, så slå koldt vand i blodet og tænkt dig om en ekstra gang.

Gode råd når du skal vurdere en deal:

  • Ha’ fokus på prisen frem for hvor meget du sparer. Lad dig ikke friste af store fiktive besparelser!
  • Forhold dig til kvaliteten på varen. Betaler du for meget for noget af en relativ dårlig kvalitet?
  • Undersøg markedet for alternativer. Måske du kan finde det samme tilbud, eller et tilsvarende, hos en konkurrent, som passer bedre til dit behov. Måske er tilbuddet rent prismæssigt heller ikke helt så godt?
  • Vær’ klar i spyttet omkring vilkårene og specielt begrænsningerne. Måske kan dit værdibevis kun benyttes i et særligt tidsrum, i bestemte områder, og måske skal den benyttes inden for en relativt kort tidsfrist.

Får du brugt dit værdibevis?

Vær realistisk, inden du køber et værdibevis – altså en såkaldt ’deal’ – og overvej i første omgang, om det overhovedet er noget, du har brug for.

Ofte er gyldighedsperioden for dit værdibevis relativ kort. Det kan være et sted mellem 3 måneder og 1 år, så overvej om det er realistisk, at du får brugt dit nyindkøbte værdibevis inden for fristen. Hvis ikke ender dit værdibevis i puljen af de 168 millioner kroner, som din dealpusher i år 2014 indkasserede i ubrugte værdibeviser…

Ubrugte deals. Kan du få pengene retur?

Husk altid, at se efter, hvor lang en frist du har til, at anvende dit værdibevis. Normalt vil et værdibevis være gældende i 3 år fra udstedelsesdatoen, men lovgivningen åbner for, at der kan gælde en kortere frist. Det er derfor en god idé, at undersøge hvordan din dealpusher håndterer denne frist. Det skal i øvrigt nævnes, at man som udgangspunkt har fortrydelsesret på en ’deal’ købt online.

Enkelte dealsites tilbyder, at du kan få pengene retur, eller at du kan få overført det fulde beløb eller dele heraf til din konto hos dealsitet – til næste køb. Andre dealsites har begrænset mulighederne for, at du kan få pengene tilbage eller benytte værdibeviset og pengene kan derfor være tabt.

Hvem kan du klage til?

Opstår der uklarhed omkring dit værdibevis og har du brug for, at finde ud af hvem der har ansvaret, hvis der opstår problemer – så skal du være opmærksom på, at de fleste dealsites ihærdigt forsøger, at fraskrive sig ansvaret.

Hvis du oplever problemer med selve varen eller den købte ydelse – bør du klage til både leverandøren og dealsitet. Afviser begge, kan du selvfølgelig klage til Forbrugerklagenævnet, som vil kunne tage stilling til, hvem der i det konkrete tilfælde kan gøres ansvarlig. Du vil dog være bolden, som kastes rundt…

Ønsker du derimod, at klage over selve markedsføringen af ’dealen’, så er det Forbrugerombudsmanden, som du skal klage til.

Bottom of line

Du bør være umådeligt kritisk når du kigger på dealsites og skal vurdere en ’deal’. Dealsites bevæger sig fortsat i en gråzone, som gør det muligt, at lancere den ene falske deal efter den anden.

Køb først deal’en når behovet opstår. Drop dit impulskøb af sushi-deals, gavekort-deals, massage-deals osv. Tro mig når jeg siger, at du om 1 uge kan finde en tilsvarende deal på et andet dealsite eller måske selvsamme…

Du går ikke glip af en ’deal’ – du sparer blot penge…

3 kommentarer til “Dealsites. Du går ikke glip af en ’deal’.”

  1. Hej jeg har et spørgsmål til de der “deals” værdikuponer. Jeg har et bevis købt slut marts og som udløber 1. Juni (dum som jeg var havde jeg ikke set det). Jeg har i gpr d. 8. Juli fundet ud af at den er udløbet og ved ikke hvad jeg skal gøre nu. Har jeg krav på noget? Syntes reglerne er lidt i gråzonen og man er i det hele taget lidt dårligt stillet syntes jeg.

    Svar
    • Hej Heidi,
      Lovgivningen er ikke til megen hjælp når det kommer til ‘dealsites’ eller de her ‘værdikuponer’, som man kan købe gennem dealsites.
      Den bedste vejledning må være, at læse betingelserne inden man køber de her ‘værdikuponer’ og ikke købe dem før man står og skal bruge dem. Du kan være sikker på, at der også kommer en “sushi deal” igen om 1 uge…
      Du kan være heldig, at dealsitet holder en fornuftig politik omkring udløbne værdikuponer. Enkelte giver pengene retur mod et mindre afslag, og andre er bedøvende ligeglade… :-/

      Det bedste råd; “køb først en deal når du skal bruge den.”

      Svar
  2. Jamen dine kommentarer gælder jo alle de tilbud vi bliver overdænget med alle steder fra tjek andre steder tænk dig om og brug fornuften,
    der kan være penge at spare. Når jeg tar til byen er det kuponerne der bestemmer hvad jeg skal spise ,hyggelig og halv pris :-))

    Svar

Skriv et svar til Heidi Annuller svar