Er du personlig træner og bevæger du dig jævnligt på de sociale medier har du formentlig allerede bemærket, at markedet for diverse trænings relaterede online ydelser er eksploderet helt enormt indenfor det sidste års tid. Jeg går i dette indlæg bagom kulissen og fortæller dig hvordan, at du, som personlig træner kan udnytte svaghederne i markedet og hvordan du bør bevæge dig heri.
Indrømmet: Jeg er i nedenstående indlæg lettere farvet af, at være partner i fitness platformen Cloudfit. De personlige trænere, som er tilknyttet Cloudfit opfordrer vi til, at give deres klienter en personlig oplevelse. Selvfølgelig. Jeg går selv fra tid til anden meget op i træning, men jeg er slet ikke på teknisk niveau med de anerkendte personlige trænere, som vi er så heldige, at have med på platformen. Nedenstående artikel er derfor udelukkende skrevet med udgangspunkt i min viden omkring online markedsføring af personlige trænere qua vores samarbejde med en lang række af disse i Cloudfit.
Den personlige trænere på autopilot
Udbuddet af ‘personlige trænere med den helt rette opskrift til dig’ – hvis du vil lege med online – er stort. Det er nu også en kendsgerning – både blandt personlige trænere, os der sidder med diverse fitness platforme og hos klienterne, som i sidste ende er aftageren af disse ydelser, at bevæger man sig bare lidt på tværs af de forskellige personlige trænere kan en ellers forholdsvis standardiseret ydelse, som adgang til en tracker, kostplan og træningsprogram – variere fra et par hundrede kroner op til flere tusind kroner per måned.
Denne type af ‘personlige trænere & kostvejlede’ kan være kendisser fra diverse sociale medier, som pludselig bruger titlen personlig træner & kostvejleder. Fortællingen til flere tusinde følgere bliver, at de nu har taget et 10-ugers kursus i personlig træning og kostvejledning. De føler sig derfor nu rustet til, at vejlede til ug kryds og slange hvis du tilmelder dig et online forløb.
Et standard element er også ofte en skræddersyet kostplan eller træningsprogram, som bare må dele med deres følgere for den nette sum af 899 kr.
Følgerne lader da også til, at købe ind i illusionen om, at deres idol pludselig har fået en nyopstået og oprigtigt interesse i deres kost-og træningsvaner.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at der findes nogen derude, som har et helt naturligt flair for emnet. Dog bør man nok, som klient – tage mange af disse lovprisninger med et gran salt. Sociale medier, blogs og internettet generelt giver hurtig mulighed for, at sprede budskaber og sælge diverse trænings relaterede online ydelser med et snuptag.
Hvor blev det personlige af i en ‘personlig træner’? Burde den ‘personlige træner’ slå autopiloten fra og fokusere mere på kvalitet fremfor kvantitet?
Få ‘personlig’ tilbage i ‘personlig træner’
Jeg vil vove den påstand, at med den store mængde af nyudsprungne personlige trænere der forsøger og finde deres tilstedeværelse i et marked hvor online er det nye sort og hvor omdrejningspunktet er diverse online relaterede træningsydelser er ved at nå til vejs ende. Udbuddet er uden tvivl større end efterspørgslen og det er derfor vigtigere end nogensinde, at man får fremhævet sine styrker som personlig træner.
Vi er i en tid hvor mange fortsat er utroligt optaget af hvordan deres krop ser ud og hvad andre mon tænker om den. En afledt effekt og opståede spørgsmål heraf vil selvsagt være – hvordan man kan opnå det, som man plastres til med på de sociale medier.
Der er derfor uden tvivl fortsat en eksistensberettigelse for den personlige træner.
Den ‘personlige træner på autopilot’ vil formentlig snart være en uddøende race og vi personlig skal tilbage i personlig træner.
Det er uden tvivl den oprigtige personlige træner – uanset om det er ren online, fysisk tilstedeværelse eller en blanding, som vil vinde markedet på den lange bane.
Et par overvejelser du kan gøre dig før du går i gang
Før du går i gang med online markedsføring af dig selv, som personlig træner online – har jeg opsat en række punkter, som du bør overveje. Nogle af dem vil du formentlig let og elegant kunne springe forbi og andre vil måske sætte nogle tanker igang hos dig.
Vælg en tone of voice
Hvad ønsker du at udtrykke på dine kanaler? Vil du være hardcore fitnessudøver, autoritær, afslappet eller noget helt fjerde? Skal dine kanaler udelukkende anvendes professionelt ifm. dit virke som personlig træner eller vil du også give dine følgere et indblik i din hverdag. Som personlig træner vil ens hverdag formentlig ofte tangere træning og kost i lange baner; så det er næsten oplagt at vælge den vej.
Der er selvfølgelig ingen forkerte svar og man kan jo altid bevæge sig fra A til B henover en periode. Det er dog en god idé, at man er loyal overfor den ‘tone of voice’ man sætter sig for og gå med.
Hvad skal dit online brand være?
- Hvad gør dig til dig?
- Hvem (tror du) er dine klienter?
- Hvordan vi du tiltale dine klienter?
- Vil du uddanne dine følgere eller blot give dem råd med på vejen og lade dem finde ud af resten selv?
- Vil du vise dine egne og/eller dine klienters resultater frem?
Der er selvfølgelig en god sammenhæng i ‘tone of voice’ samt ‘dit brand’. Det hele bunder i overvejelser om hvad du vil udtrykke online. Der findes allerede tonsvis af profiler med titlen ‘personlig træner & kostvejleder’. Der findes tonsvis af ‘pretty boys & girls’ på sociale medier, som viser det rigtige pose i de rigtige omgivelser.
Du skal derfor skille dig ud fra mængden. Du kan selvfølgelig skele til hvordan andre gør den del, men forbliv unik og gå gerne efter en helt specifik niche af klienter. Bliv ‘den personlige træner med fokus på gravide’, ‘den personlige træner med fokus på kvinder +50’, ‘den personlige træner med fokus på yngre mænd’ osv.
Mulighederne er mange; du bestemmer selv i hvilken retning du vil gå.
Husk nu. Det at skabe lækkert gennemarbejdet content til dine medier – uanset om det er video, tekst eller billeder – kan i sig selv tidskrævende nok. Påtager du dig en ‘tone of voice’ og et ‘brand’, som er langt fra din naturlige personlighed – vil det formentlig blot tage endnu længere tid at skabe godt content og måske i længden blive en anelse påtaget.
Tid er penge. Penge er tid.
Hvad er dine mål som personlig træner? Vil du gøre det til din fuldtidsbeskæftigelse eller skal det fungere sideløbende med studie og arbejde?
Uanset vejen du vælger vil du hurtigt opleve, at tid er penge og penge er tid.
Online markedsføring kan afregnes i både tid og penge. Hvordan det – tænker du måske.
Spørgsmål er derfor blot hvor meget du vil investere. Vil du gå med betalt annoncering som f.eks. annoncer på Facebook og Google koster det penge. Vil du arbejde med content på sociale medier, blogs osv. koster det tid. Meget tid.
VIGTIGT: Ovenstående liste med overvejelser man kan gøre sig, som personlig træner er udarbejdet udelukkende med henblik på, at få sat dine tanker i gang, men ikke holde dig tilbage. Er du i tvivl om ‘dit svar’ på et punkt skal det ikke holde dig tilbage – kom i gang og vend så tilbage til listen senere hen hvis du føler for det.
Konklusion
Det at være personlig træner & kostvejleder har over de seneste par år fået sig noget af en makeover. Hvad der tidligere blev nedfældet på tilfældige papirer, gule stickers, i et excel ark og kommunikeret via alverdens tilfældige kommunikationsformer er nu samlet i værktøjer.
Optimering af arbejdsgange og forlængelse af den enkelte personlige træner & kostvejleder tillader i dag, at den enkelte kan håndtere mange, mange flere klienter på én gang.
Et absolut must-have er ligeså en personlig træner hjemmeside der er optimeret til salg og kan ‘sælge dig’ uden du selv aktivt skal ud og have fat i alle dine leads. Det er ligeså et godt værktøj til løbende kvalificering af leads.
Summasummarum af dette indlæg er at mine tanker går på, at man bør tænke og agere langsigtet fremfor blot, at tilbyde diverse online relaterede træningsydelser uden sjæl og personlighed.
Du er vel Personlig træner? 😉
Er du personlig træner og fik du noget ud af mit indlæg? Måske du har et andet synspunkt på det, at være personlige træner online end jeg? Så kommenter gerne herunder. Vil du høre mere om fitness platformen Cloudfit er du selvfølgelig også velkommen til at kontakte mig.
Tak fordi du læste med!