Succes med bloggermarkedsføring

Bloggermarkedsføring er det nye sort. Der er ingen tvivl om, at denne form for online markedsføring er kommet for at blive. Måske fremtiden vil byde på en anden form for bloggermarkedsføring end den vi kender i dag, men i sidste ender handler det om; anbefalinger fra personer med trust hos læserne.

Der er efterhånden et fåtal af virksomheder, som ikke benytter sig af bloggermarkedsføring. Er du en af dem? Så læs med her hvorfor du bør overveje denne form for markedsføring, som et aktivt element i din fremtidige markedsføringsstrategi. Hvorfor er det egentligt, at man benytter disse? Hvad kan man få ud af det? Og hvordan gør man det lige?

Læs med i dette indlæg, hvis du gerne vil blive lidt klogere på bloggermarkedsføring, og ikke mindst på hvordan du med fordel kan benytte denne, som en aktiv del af din fremtidige markedsføringsstrategi.

Derfor bør du anvende bloggermarkedsføring

Tilbage i år 2013 læste jeg en undersøgelse der havde fokus på blogs i forbindelse med markedsføring. Den gav mig ret i min formodning om, at bloggere havde en stor indflydelse på forbrugerne i deres købsproces. Allerede dengang var blogs den tredje mest indflydelsesrige ressource i en forbrugers købsproces.

Her i slutningen af år 2014 har vi fået et lidt bredere syn på den traditionelle betegnelse af en blogger. En nutidig blogger bevæger sig på mange sociale platforme og der er derfor mere til en blogger end blot selve bloggen, som formentligt har været grundsten for de fleste.

Min pointe er blot, at du ved at være repræsenteret af de rigtige bloggere, har et stort forspring i forhold til dine konkurrenter.

Forbrugerne benytter blogs i købsprocessen

Forbrugere i form af læsere, følgere og fans af de enkelte bloggere bruger blogs til, at udvælge præcist hvilket produkt, de skal købe. Det handler om tillid til, at bloggeren der følges – kun anbefaler et produkt eller en virksomhed, som de kan stå inde for. Det er derfor umådeligt vigtigt, at bloggerne selv bevarer denne oprigtighed i deres indhold på bloggen.

Blogs kan påvirke købsprocessen hos forbrugerne på flere forskellige niveauer.

  • Blogs kan skabe et behov. Dette ses ofte i forbindelse med modebloggere, som kan skabe trends og påpege must-haves.
  • Blogs kan repræsentere dit produkt eller din virksomhed. De kan være frontfigurer og skabe tilliden til, at dit produkt er et must-have eller din virksomhed er pålidelig.
  • Blogs kan guide i søgefasen. Dette ses ofte i forbindelse med en blogger, som der har behov X og har fundet en løsning på dette. Er man som læser i søgefasen og på udkig efter en løsning, som kan afhjælpe behov X vil man ofte ty til en bloggers anbefaling.
  • Blogs kan afslutte et salg. Anbefalinger af en given butik fra en blogger skaber tillid til, at bloggeren har godkendt denne. Spørgsmål omkring købsalternativer etc. vil ofte blive afhvervet når først bekræftelsen i, at ’butikken er god nok’ – er givet fra bloggeren man følger.

Hvad er dit gain i bloggermarkedsføring?

Forbruger, fan, følger, læser… kært barn har mange navne. I nedenstående liste benævnt med titlen; forbruger.

  1. Branding af din virksomhed og produkter. Branding over for en eksisterende målgruppe eller en potentiel ny målgruppe.
  2. En ny markedsføringskanal, som er baseret på ærlighed og personlige erfaringer. Forbrugerne har ofte en højere tiltro til dette medie end andre medier.
  3. Benyttelse af et medie hvor en allerede eksisterende tillid i mellem mediet og forbrugeren kan overføres til dit produkt eller din virksomhed.
  4. Markedsføring over for et publikum, som har hang til ny inspiration og ser op til mediet dit produkt eller virksomhed brandes i gennem.

Sådan kommer du i gang med bloggermarkedsføring

Tankerne bag bloggermarkedsføring trækker rødder fra relationship marketing og går i al sin enkelt ud på, at opbygge relationer. Relationer der gør, at du kan skabe en tillid til dit produkt eller din virksomhed gennem en tredje part.

De fleste mindre bloggere gør ofte selv en aktiv indsats for, at finde annoncører til deres blogs. Ellers foregår det typisk ved, at du som virksomhed udvælger en række bloggere, som skriver om emner der har en naturlig relation til et eller flere af dine produkter. Kontakt herefter disse bloggere med et tilbud om, at samarbejde på en måde, som både har en fordel for dem og din virksomhed.

Du kan f.eks. tilbyde dem produkter fra dit sortiment, som de selv kan stå inde for og har en reel interesse i. Det er selvfølgelig vigtigt at notere, at de kan beholde disse produkter på betingelse af, at de skriver et indlæg på deres blog. Indlægget kan omhandle en anmeldelse af produktet samt et link til din hjemmeside. Vær’ dog klar på både ris og ros.

En anden tilgang til en blog kunne være, at du tilbyder dem en velskrevet artikel, der omhandler et emne, som vil være relevant for deres læsere. Dette kaldes et gæsteindlæg.

Læs mere om hvordan du kan udvælge de rigtige bloggere til bloggermarkedsføring lige her.

Sådan benytter du bloggermarkedsføring (step-by-step)

  1. Beslut dig for hvorvidt det er dine produkter, din virksomhed eller måske dig selv som person, som skal brandes gennem bloggermarkedsføring.
  2. Beslut dig for hvilken målgruppe du ønsker branding overfor. Afsøg markedet for relevante bloggere på baggrund af fornævnte. Vær kritisk og udvælg nøje hvilke blogs du ønsker at samarbejde med
  3. Følg op på bloggeren og sikre dig, at de får skrevet det indlæg, som du har betalt for. Vær klar på både ris og ros og forsøg derfor ikke, at ’tilpasse indlægget’ til din fordel. Det kan være dræbende for indlæggets budskab overfor forbrugeren.

Har du brug for inspiration til hvor, at du kan finde relevante bloggere, som kan indgå i din fremtidige bloggermarkedsføring? Så ta’ et kig på nedenstående links.

a. Bloglovin.com
b. Google Plus
c. Buzzanova.dk
d. Google.dk/blogsearch
e. Selectedbloggers.dk
f. BloggersDelight.dk

Skriv en kommentar