Vælg de rigtige bloggere til bloggermarkedsføring

Blogging er kommet for at blive og det er uden tvivl en af de hotteste trends blandt forbrugerne. Der bliver i Danmark hver evig eneste dag, året rundt – produceret godt 4.000-5.500 blogindlæg om dagen. Det er rigtigt meget indhold! Indlægget spænder bredt og dækker alt lige fra livsstilsprodukter, til politiske holdninger og over i oplevelser. Mængden af blogindlæg gør det til en attraktiv platform for markedsføring af ens produkt eller virksomhed. Det er umådeligt meget indhold, som forbrugerne labber i sig, men selvfølgelig samtidig må sortere i.

Formår du, at sortere i mængden af bloggere, at finde de rigtige bloggere, som har det rigtige DNA ift. dit produkt eller din virksomhed – så har du fundet de ideelle samarbejdspartnere der kan tilføre dit produkt eller din virksomhed en uvurderlig værdi.

Fejlen de fleste virksomheder begår

Kontrol, kontrol og atter kontrol… De fleste virksomheder har en konservativ holdning om, at hvis de kaster penge efter markedsføring – så skal de også kunne kontrollere udfaldet. Det er her de fleste virksomheder fejler med bloggermarkedsføring!

Et stort antal af virksomheder har allerede kastet sig ud i denne form for markedsføring. Har du ikke endnu? Så er du bagud!

De fleste virksomheder glemmer dog, at bloggen er et socialt medie, som indbyder til interaktion med forbrugerne, som læser indlæggene. Bloggen skal derfor ikke blot ses som en opslagstavle hvorpå man kan klaske sit produkt eller sit virksomhedsnavn op. Når en virksomhed laver prædefinerede oplæg til et blogindlæg mister det personligheden fra bloggeren selv og der skabes dermed en kunstig tilgang til det egentligt indhold. Det er næsten synd. Specielt når du som virksomhed, ofte får lov til, at betale for indlægget i form af produkter eller penge.

Det skal samtidig nævnes, at de fleste bloggere i dag, aktivt siger fra og ikke blot agerer opslagstavle for en virksomhed eller dets produkt. De bloggere der ikke gør, uden kritik eller mening, bør du som virksomhed undgå, at kaste både tid og penge efter. Næste uge er de videre til et nyt produkt eller en ny virksomhed, som har et lignende produkt som dig…

Ønsker du at kontakte en blogger? Sådan kontakter du en blogger

Lær’ at forstå blogfølgernes tankegang

Læser du selv blogs? Hvis ikke blogs – så læser du måske en bestemt nyhedssektion, en bestemt avis eller måske ser dukun tv-avisen på TV2 eller DR1… Kan du se hvor jeg vil hen? Vi søger vinklen, som er interessant for netop os!

Blogfølgere læser ofte blogs fordi, at de er faldet for den personlige vinkel, som bloggeren naturligt lader indgå i sine indlæg. Blogfølgere tørster efter autenticitet og en person de kan identificere sig med. Ofte følger blogfølgere en bestemt blog udelukkende fordi, at de synes om personen bag og herigennem lader sig inspirere af de blogindlæg personen skriver.

Forestil dig så, at du som annoncør sætter rammerne og propper indholdet ned i en bloggers hals – det duer bare ikke! Blogfølgeren, du egentligt ønskede som kunde i din virksomhed, føler sig snydt for den personlige vinkel! Det kan hurtigt blive ekstra negativt hvis blogfølgeren tilmed møder et næsten identisk sponsoreret indlæg på andre blogs de følger…

  • Annoncør – spred dine sponsorerede indlæg ud over længere tid.
  • Blogger – vær’ kritisk og ta’ ikke i mod alt du får tilbudt. Husk den personlige vinkel i dine sponsorerede indlæg.
  • Blognetværk – sørg for, at I ikke tilbyder samme kampagne til 10-20 bloggere på én gang. Blogfølgeren gennemskuer jeres bloggere.

Vigtigt: Er der match mellem bloggerens DNA og dit brand?

De fleste bloggere vil med tiden få en profil og et DNA på deres blog. Denne DNA er gennemgående i deres indlæg og i deres færden på de sociale medier. Et DNA, som skal matche dit brand! Det er derfor helt essentielt, at finde frem til dette DNA. Du skal herefter vurdere, om bloggerens DNA matcher dit brand?!

Ovenstående skal selvfølgelig tages med et gran salt. I skal jo ikke giftes.

Det er dog vigtigt, at bloggerens overordnede emne for bloggen, præferencer og ikke mindst skrivestil falder naturligt i tråd med dit brand. Det er alfa og omega for en succesfuld kombination, at indholdet falder naturligt ind på bloggen og ikke mindst for bloggeren selv. Lykkedes det dig, at finde en blogger – hvor bloggerens DNA og dit brand matcher hinanden – vil du få stærkt indhold, som læserne vil finde nu og her, men også i fremtiden!

Har bloggeren allerede fundet dig?

Når jeg guider virksomheder i, at finde de rigtige bloggere – er det ofte de samme spørgsmål der går igen. Hvordan finder vi dem? Dertil er der fortsat enkelte virksomheder, som er i tvivl om vigtigheden af bloggermarkedsføring. Er du en af dem? Så læs mit tidligere indlæg ‘succes med bloggermarkedsføring’ lige her.

Har du i forvejen et produkt eller en virksomhed, som har en god kendskabsgrad – så har du måske slet ikke så langt igen. Du vil nok også ofte kunne opleve, at dit produkt eller din virksomhed allerede er skrevet om i forvejen. Google dit brand og bliv overrasket. Det kan være en genvej til, og ikke mindst en nem måde hvorpå, at du kan finde bloggere med det rette DNA.

Det kan godt tænkes, at de bloggere du finder måske ikke har det største læsertal, men med den helt særlige vinkel, stil og kærlighed til dit produkt eller din virksomhed – så vil du få en ambassadør med en stærk markedsføringsmæssig værdi. Måske du ikke vil anvende bloggeren her og nu, men hold skarpt øje med profilen. Opsæt eventuelt Google Alerts på dit brand eller søgninger der henleder hertil og hold dig opdateret.

Vurder bloggerens størrelse og autencitet

Læsertal og antal følgere betyder selvfølgelig noget, men det skal ikke betyde alt. Det er selvfølgelig ikke den lille blogger du skal kaste tusindvis af kroner efter – medmindre du vurderer, at det kan være en blog i vækst og du en du kan se en fremtid i.

Der findes et hav af kendisser, som alle mere eller mindre agerer reklamesøjler for store og små brands. Ofte bruger de ikke engang selv produktet, men de lægger det op fordi, at de tjener penge på reklamen. De kan selvfølgelig have en målgruppe, som falder for reklamen og overser deres sans for hurtige penge. På det lange løb vil det dog ikke tilføre nogen værdi til dit produkt eller din virksomhed.

De største bloggere i Danmark er selvfølgelig også de mest ombejlede og eftertragtede. Det gør selvfølgelig, at du enten skal ramme helt rigtigt i forhold til smag, overtalelsesevne eller pengepung. Det er dog ikke altid, at bloggeren med flest læsere eller følgere vil give dig det største afkast.

Vurder bloggerens autencitet hos din målgruppe frem for læsertal.

Opsummering

Se bloggerne som ukronede konger og dronninger i, at skrive indlæg i et levende og spændende sprog, som fanger deres læsere. Drop de stålfaste rammer for hvordan du ønsker et sponseret indlæg udformet og lad dem leve. Du ødelægger bloggerens personlige præg på indlægget. Hvis læseren kan fornemme, at det sponsorerede indlæg er prædefineret fra virksomhedes side, føler de sig snydt for den personlige vinkel, som trods alt var den de kom for at læse. Dit sponsorerede indlæg mister sin effekt og vil på sigt være med til, at skade bloggerens troværdighed. Inddrag i stedet bloggeren i ideudviklingen til indlægget.

Troværdighed frem for alt! Det er bloggerens troværdighed, som kan fremme dit produkt eller din virksomhed. Den oprigtige troværdighed kan dog være svær at opnå, hvis du bruger en blogger, som ikke naturligt har en forbindelse til dit produkt eller din virksomhed. Læseren vil gennemskue det lige meget hvor kreativ bloggeren måtte være med det sponsorerede indlæg. Husk det!

4 tips til succesfuld bloggermarkedsføring

  1. Indstil dig på, at alle parter skal have noget ud af det.
  2. Gør det 100% klart overfor bloggeren om det er penge eller produkter du vil tilbyde.
  3. Udvælg nøje de bloggere, som kan forenes med dit produkt eller din virksomhed.
  4. Drop de stålfaste rammer og lad bloggeren skrive i sit eget sprog og med den personlige vinkel.

Skriv en kommentar